آزمون کارشناس ارشد, مقالات

هر آنچه درباره آزمون کارشناسی ارشد عمران باید بدانید

مهندسی عمران یکی از رشته های امتحانی گروه فنی و مهندسی است . داوطلبانی که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد این رشته را به عنوان مجموعه امتحانی خود انتخاب می کنند ، می توانند در یکی از رشته گرایش های آن در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند . در مقاله پیش رو به بررسی کامل گرایش های این رشته، منابع آزمون و سرفصل دروس مورد امتحان می پردازیم. لازم به ذکر است مرور و تسلط بر سوالات ادوار گذشته تاثیربسزایی بر قبولی در آزمون دارد که داوطلبین گرامی میتوانند از این لینک دانلود کنند.

مطابق دفترچه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است، برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران نیازی به داشتن مدرک کارشناسی با رشته مرتبط نیست. فارغ‌‌التحصیلان کلیه رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مجاز به ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد این رشته هستند.

تحصيل در دوره كارشناسي ارشد منوط به قبولي در آزمون ورودي و گذراندن دروس پيشنياز به تشخيص گروه آموزشي مربوط بوده و هزينه دروس پيشنياز نيز توسط دانشجو پرداخت خواهد شد.

تاثیر معدل بر گزینش آزمون

 لازم به ذکر است طبق آخربن مصوبات كميته مطالعه و برنامه ريزي آزمون تحصيلات تكميلي گزينش نهايي، بر اساس نمره كل حاصل از 80 %نمره آزمون و 20 %معدل دوره كارشناسي انجام خواهد گرفت. اعمال 20 %معدل دوره كارشناسي به صورت تراز اعمال خواهد شد.

داوطلبان می توانند علاوه بر رشته اصلی در یک رشته شناور نیز ثبت نام نمایند. هر داوطلب بر اساس علاقه حداكثر ميتواند در دو مجموعه امتحاني (اصلي و شناور)، ثبتنام و در آزمون مربوط شركت نمايد.

عناوین دروس امتحانی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۷ گرایش به شرح زیر است:

تعداد سؤالات دروس امتحانی رشته مهندسی عمران در کنکور کارشناسی ارشدبراساس آزمون های برگزار شده در دوره های گذشته مطابق جدول زیر است:

ضریب دروس امتحانیتعداد سؤالات 
1زبان عمومی و تخصصی انگلیسی۳۰15 تست عمومی+ 15 تست اختصاصی
1ریاضیات۱۵10تست ریاضی 1و2 +5 تست معادلات
1مکانیک جامدات (مقاومت مصالح ۱، تحلیل سازه­ ها)۲۰10 تست مقاومت مصالح + 10 تست تحلیل سازه
1مکانیک خاک و پی سازی۲۰12 تست مکانیک خاک +8 تست پی سازی
1مکانیک سیالات و هیدرولیک۲۰12تست مکانیک سیالات +8 تست هیدرولیک
1طراحی (سازه­ های ­فولادی ۱ و ۲، سازه ­های بتنی ۱ و ۲،
راه ­سازی و روسازی راه)
۳۰8 تست سازه فولادی+ 8 تست سازه بتنی +
6 تست راهسازی + 6 تست روسازی

منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران ، شناسایی منابع مناسب و مفیدی می باشد که اگر به درستی انتخاب شده باشد ، داوطلبان را به کسب رتبه قبولی در رشته مورد نظرشان نزدیک می کند . از این رو به داوطلبان توصیه می شود با برنامه ریزی حساب شده برای مطالعه آن ها اقدام نمایید.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران و ضرایب دروس امتحانی برای هر یک از گرایش‌های این رشته به صورت کلی اقدام می‌کند. اما جزئیات منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران اعلام نمی‌شود. در ادامه منابع پیشنهادی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران که می‌توانند منابع مناسبی جهت موفقیت داوطلبان در آزمون  باشند ارائه شده است. معرفی این منابع به معنی انحصاری بودن آن نیست بلکه شما می توانید برای تسلط بیشتر، کتاب ها و منابع مرتبط را نیز مطالعه نمایید یا برای دروسی که چندین منبع معرفی شده است در صورت مشابه بودن محتوا می توانید یکی از آن ها را مطالعه نمایید.

عناوین دروس امتحانی منابع
زبان عمومی و تخصصی
(انگلیسی)
عمومی:  ۵۰۴ واژه ضروری – ۱۱۰۰ لغت-  کتاب مجموعه سوالات کارشناسی ارشد زبان عمومی، انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور تخصصی: زبان تخصصی مهندسی عمران، بابک رستمی قراگزلو،-مجموعه آموزشی زبان تخصصی مهندسی عمران، حدیثه بلخاری، علیرضا شمیم -انگلیسی برای دانشجویان رشته مهندسی عمران، محمد عزمی -زبان تخصصی مهندسی عمران، فرحبد محمدی، علی قربانی
ریاضیاتریاضی عمومی ۱ و ۲: ریاضی عمومی، ایساک مارون، ترجمه خلیل پاریاب، ریاضی عمومی، جورج توماس، ریاضی عمومی آدامز ۱و ۲
معادلات دیفرانسیل: معادلات دیفرانسیل و کاربردهای آن، جورج اف، سیمونز
مکانیک جامدات- مقاومت مصالح ۱کتاب بیر– جانسون، ترجمه ابراهیم واحدیان–مقاومت مصالح ، جیمز گیر و استیون تیموشنکو -مقاومت مصالح (Strength of Materials)، ویلیام نش- مقاومت مصالح، ایگورپاول پوپوف
مکانیک جامدات- تحلیل سازه ها ۱تحلیل سازه مهندس مجید بدیعی (۴ جلد)– تحلیل سازه، شاپور طاحونی
مکانیک خاک و پی سازی اصول مهندس ژئوتکنیک(مکانیک خاک)، براجا. ام. داس، ترجمه اردشیر اطیابی– مکانیک خاک، دکتر کامبیز بهنیا، دکتر امیر محمد طباطبایی -مکانیک خاک، ساسان امیرافشاری و حسین فراهانی – مهندسی پی، جلد ۲، براجام ام داس- ترجمه شاپور طاحونی-اصول مهندسی پی،  علیرضا رهایی-
مکانیک سیالات و هیدرولیکاستیرتیر، ترجمه احمد انتظاری – مکانیک سیالات شیمز – هیدرولیک کانالهای باز،  دکتر سید محمود حسینی و دکتر جلیل ابریشمی- هیدرولیک جریان در کانال های روباز،  علیرضا مسجدی
طراحی- سازه های فولادی ۱ و ۲سازه های فولادی، دکتر میرقادری– کتاب طراحی سازه های فولادی، شاپور طاحونی-طراحی سازه های فولادی، مجتبی ازهری- طراحی کاربردی سازه های فولادی، محسن گرامی- راهنمای طرح و محاسبه سازه های فولادی، فریدون ایرانی
طراحی- سازه های بتنی ۱ و ۲ آنالیز و طراحی سازه های بتن آرمه، امیرمسعود کی نیا – سازه های بتن آرمه،  داود مستوفی نژاد
طراحی- راهسازی راهراه و راه سازی در ایران، منوچهر احتشامی– طرح هندسی راه، گرشاسب نریمانی–راهسازی: طرح هندسی راه، دکتر بهبهانی
طراحی- روسازی راهروسازی، دکتر محمد طباطبائی -آنالیز و طراحی روسازی، یانگ هسین هوانگ، مترجمان مصطفی نخعی و امین دولت پور -اجرای راه سازی و روسازی راه ها، محمودرضا کی منش

سرفصل دروس کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران

دروس این رشته در آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه سراسری دستخوش تغییراتی از سال 1383 شد و دروس پی‌سازی، هیدرولیک، طراحی سازه‌های فولادی و بتنی، راه‌سازی و روسازی از دروس امتحانی داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد این رشته حذف شد، ولی مجدداً از آزمون بهمن 1388 این دروس را جزء مواد امتحانی آزمون كارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران قرار دادند. با این تفاوت که این بار به دلیل مجاز نبودن استفاده از ماشین حساب، سؤالات این درس متفاوت و از نظر حجم محاسبات، مناسب شرایط جدید طراحی شدند. ضریب تمام دروس برای رشته مهندسی عمران در تمامی گرایش‌ها (1) می‌باشد.

زبان عمومی و تخصصی

تعداد سؤالات این درس در آزمون 30 سؤال می‌باشد. ، تعداد 15 سؤال از سؤالات این درس زبان عمومی و 15 سؤال از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی مهندسی عمران می‌باشد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. برای زبان تخصصی، مطالعه مطالب ولغات تخصصی در زمینه های سازه و زلزله، ژئوتکنیک، آب و سازه های هیدرولیکی، مدیریت ساخت و محیط زیست، حمل و نقل و راه و ترابری مفید می باشد.

ریاضیات

تعداد سؤالات این درس در آزمون كارشناسی ارشد مهندسی عمران 15 سؤال می‌باشد. در چند سال اخیر، معمولاً 5 یا 6 سؤال از درس ریاضی عمومی 1، 4 یا 5 سؤال از درس ریاضیات عمومی 2 و 5 سؤال از درس معادلات دیفرانسیل مطرح شده است و به نظر نمی‌رسد این روند در سال‌های آینده تغییر زیادی داشته باشد.

سرفصل این مبحث شامل:

ریاضی عمومی : تابع، حد و پیوستگی و مجانب، مشتق . کاربردهای مشتق، انتگرال های معین و نامعین، انتگرال های ناسره، دنباله و سری، انتگرال دوگانه، توابع چند متغیره مفهوم گرادیان و کاربردهای آن، هندسه تحلیلی و ماتریس، توابع برداری، رویه ها و خم ها، اپراتور برداری نابلا، انتگرال سه گانه، خم و سطح، قضایای دیورژانس و استوکس

معادلات دیفرانسیل : مفاهیم معادلات و معادلات مرتبه اول، معادلات مرتبه دوم و مراتب بالاتر، حل معادلات دیفرانسیل توسط سری ها، تبدیل لاپلاس و حل دستگاه معادلات

مکانیک جامدات (مقاومت مصالح ، تحلیل سازه ها)

مقاومت مصالح

این درس از دروسی است كه به طور ثابت در تمامی سؤالات كنكورهای  سال های اخیر جزء مواد امتحانی در نظر گرفته شده است. تعداد سؤالات آن در آزمون 10 تست می‌باشد. مطالب این درس در مورد تنش، كرنش، دایره موهر ( دوبعدی و سه بعدی ) ، پیچش در سازه های معین، پیچش در سازه های نامعین، برش درمقاطع توپر، جدار نازک بسته و باز، اعضای محوری، خمش در مقاطع ( خمش خالص، مرکب، دو محوره و … )، بارگذاری اعضای محوری ، خیزتیرها، روش‌های انرژی و کمانش ستون‌ها می‌باشد. همینطور لازم به ذکر است این مباحث پیش زمینه تسلط به دروس تحلیل‌سازه‌ها و یا در بعضی مباحث طراحی سازه‌های فولادی و بتنی می باشد.

تحلیل سازه‌ها

تعداد سؤالات این درس در آزمون مهندسی عمران 10 سؤال می‌باشد. تسلط بر مباحث استاتیك و تا حدودی مقاومت مصالح به نوعی پیش نیاز یادگیری این درس می‌باشد. عناوین فصول این درس شامل استاتیک (تیر، خرپا و قاب) ، درجه نامعینی، پایداری و ناپایداری سازه‌ها، تغییرشکل سازه های معین ( روش های کارمجازی، روابط حفظی و …. )، خط تاثیر سازه های معین و نامعین، سطح لنگر و تیرمزدوج، انرژی، قضایای کاستیگلیانو، بتی ماکسول، تحلیل و تغییر شکل سازه های نامعین است.

مکانیک خاک

به طور میانگین تعداد تست های این درس حدوداً 10 تا 12 سوال می باشد. تا قبل از اینكه درس پی‌سازی مجدداً به عنوان مواد آزمونی كارشناسی ارشد در این درس مطرح شود تعداد سؤالات این درس 20 سؤال بود. سؤالات این درس معمولاً در تیپ های مفهومی و حفظ كردنی و  محاسباتی، ارائه می‌شود و درصد بالایی از تست ها محاسباتی هستند. سرفصل این درس شامل:: مفاهیم خاک، روابط وزنی حجمی، تعریف دانه‌بندی خاک و تراکم خاک‌ها، تراوش آب و خاک و مفاهیم آن، تنش در خاک (روش‌های بوسینسک و وسترگارد و … ) ، تنش کل، تنش موثر، فشار آب حفره‌ای و روابط حاکم بر آن، دیده نشست در انواع خاک‌ها، تاثیر سازه باربر بر میزان نشست خاک، نشست آنی و تحکیمی خاک، تحکیم اولیه و ثانویه و … مقاومت برشی خاک، پایداری شیروانی ها و انواع شیروانی های خاکی می باشد.

پی‌سازی

این درس از جمله دروسی است كه از آزمون 1388 مجدداً به عنوان مواد آزمون كارشناسی ارشد برای دانشجویان رشته عمران در نظر گرفته شد. مطالب آن نزدیك به درس مكانیك خاك می‌باشد، حتی چند فصل آن را می‌توان به نوعی مشترك با فصول درس مكانیك خاك دانست. از این رو سؤالات آن نیز با این درس به صورت مشترك مطرح می‌شود. اگر بخواهیم تست‌های خاك و پی را از هم جدا كنیم شاید بتوانیم اینگونه بگوییم 8 تا 10 تست از 20 سؤال خاك و پی به درس پی‌سازی اختصاص دارد. با تسلط بر مباحث مربوط به مطالعات اکتشافی، مفاهیم کیفی در ظرفیت باربری پی‌های سطحی، بررسی نظریه‌های مختلف جهت محاسبه ظرفیت باربری پی‌های سطحی، طراحی شالوده‌های سطحی، ظرفیت کششی پی‌ها و عوامل موثر بر آن، تئوری‌های فشار جانبی خاک بر دایوارها و پی‌ها، پی های عمیق (شمع) نحوه انتقال بار در شمع، ظرفیت بابری شمع‌ها و ….می توان تست های مربوط به این درس را بطور کامل حل کرد.

مکانیک سیالات و هیدرولیک

مکانیک سیالات

تعداد سؤالات این درس در آزمون 10تا 12 سؤال می‌باشد. البته تا قبل از آزمون سراسری 1389 كه درس هیدرولیك جزء مواد امتحانی آزمون ارشد نبود، تعداد سؤالات آن 20 عدد بود. این درس در بسیاری از رشته‌ها از جمله مهندسی شیمی، مهندسی مكانیك، مهندسی معدن و … جزء مواد امتحانی آزمون ارشد می‌باشد. سرفصل مباحث مطرح شده در این درس شامل موارد زیر می باشد.

مفاهیم اوليه: تعريف سيال و انواع آن، لزجت، تراکم پذيری، کشش سطحی، مويينگی، تعريف کاويتاسيون و شرايط وقوع آن، استاتیک سیالات: قانون پاسکال، واحدها و وسايل سنجش فشار، تغييرات فشار در سيالات تراکم پذير و تراکم ناپذير، نيروی فشاری وارد بر سطوح صاف و منحنی از طرف يک سيال تراکم پذير و يا تراکم ناپذير، شناوری و غوطه وری اجسام در سيالات تراکم پذير و تراکم ناپذير، تعادل خطی و دورانی اجسام شناور و غوطه ور، حرکت جسم صلب خطی و دورانی.مفاهيم جريان سيالات:بردارسرعت ذره سيال، طبقه بندي های مختلف جريان، خط جريان، خط مسير و خط پخش، بردار شتاب ذره سيال، تابع جريان، دبی جريان، سيستم، حجم کنترل، ديدگاه های اويلری و لاگرانژی در بررسی حرکت ذرات سيال. مفاهيم جريان سيالات:قضيه انتقال رينولدز، رابطه پيوستگی، معادله اويلر، معادله برنولی و کار بردهای آن.، حرکت پرتابی ذرات سيال، ابزارهای اندازه گيري دبی، خط انرژی، خط گراديان هيدروليکی، معادله مومنتوم و کار بردهای آن. جريان در مجاری تحت فشار:جريانهای آرام و آشفته در لولههای تحت فشار، نمودار مودی، افتهای طولی و موضعي، لولههای سری و موازی، جريان آرام بين صفحات موازي، نيروی درگ وارد بر اجسام مستغرق درون سيال.

هیدرولیک

تعداد سؤالات این درس (كه از سال 1388 در آزمون رشته عمران گنجانده شده است) 8 تا 10 سؤال می‌باشد و مطالب آن مرتبط با درس مكانیك سیالات است و به همین دلیل سؤالات آن با این درس به صورت مشترك در آزمون داده می‌شود. بیشتر تست‌های این بخش بررسی حركت سیال در كانال‌ها می‌باشد. از سایر میاحث مورد سوال می توان به  هیدرولیک کانالهای باز:مفاهیم اوليه:طبقه بنديهای مختلف کانالهای باز، انواع جريان در کانالهای باز،عدد فرود جريان، رژيم جريان، موج های سطحی، توزيع سرعت و فشار در مقطع کانالهای باز، رابطه پيوستگی انواع جريان در کانال های باز، معادلات برنولی و مومنتوم در کانالهای باز، انرژی مخصوص: منحنی انرژی مخصوص در برابر عمق، اعماق متناوب، برآمدگی موضعی در کف کانال، کاهش موضعی عرض کانال، پديده انسداد، نمودار تعيين عمق بحرانی در مقاطع ذوزنقهای و دايروی، تعيين عمق بحرانی در مقاطع نامنظم هندسی، نيروی مخصوص: منحنی نيروی مخصوص در برابر عمق، اعماق مزدوج، مقايسه نمودارهای انرژی مخصوص و نيروی مخصوص، پرش هيدروليکی در کانال های با شيب کم، پرش هيدرليکی مستغرق. جريان يکنواخت:معادلات مقاومت جريان (شزی و مانينگ)،تعيين عمق نرمال در مقاطع نامنظم هندسی،شيب بحرانی، شيب حد، زبری معادل، مقاطع بهينه هيدروليکی، خصوصيات جريان در مقاطع همگرا.جريان متغير تدريجی: انواع شيب هيدروليکی، انواع نيمرخ های سطح آب در جريانهای متغير تدريجی، معادله ديناميکی حاکم بر جريانهای متغير تدريجی، ترکيب نيمرخ های سطح آب در جريانهای متغير تدريجی، مقاطع کنترل، آبگيری از درياچه، ارتباط بين دو دریاچه، محاسبات نیمرخ های سطح آب نيمرخ های سطح آب در جريانهای متغير تدريجی اشاره کرد.

طراحی (سازه های فولادی، سازه های بتنی ، راهسازی و روسازی راه)

سازه های فولادی (1 و 2)

سازه های فولادی، بتنی و راه سازی و روسازی در مجموع 30 سؤال را به خود اختصاص می دهند. درس سازه های فولادی معمولا 8 سوال را شامل میشود که از مطالبی نظیر مشخصات و رفتار فولاد، روش­های طراحی، اعضای کششی، طراحی ستون های فولادی ( کمانش، باربحرانی، ضریب طول موثر و …. )، طراحی تیرهای فولادی ( لنگر پلاستیک، کمانش موضعی و …. ) ، طراحی انواع اتصالات پیچی، تیر ستون ( فشاری و کششی ) ، طراحی تیرهای خاص (تیرورق، لانه زنبوری و … ) ، طراحی صفحه ستون و طراحی انواع اتصالات جوشی در درس فولاد مطرح میشوند.

سازه های بتنی (1 و 2)

 درس سازه های بتنی هم معمولا 8 سوال را شامل میشود که از مطالبی نظیر خواص بتن و آرماتور، طراحی مقاطع بتنی ( تک آرمه و بررسی حالات الاستیک، الاستوپلاستیک و پلاستیک)، خمش در مقاطع دوبل آرمه ( فولاد فشاری ) ، مقاطع بالدار و …، برش و پیچش در سازه های بتن آرمه ، پیوستگی مهاری، چسبندگی خمشی، طراحی دال یک طرفه و دو طرفه ، طراحی پی و خدمت پذیری (تغییرشکل سرویس و بررسی انواع ترک ها)در درس بتن مطرح میشوند.

راه‌سازی و روسازی

می توان گفت مطالب درس راه‌سازی كمی مشكل‌تر از مطالب درس روسازی است به هر حال این طور كه از طرح سؤالات آن در سال قبل پیداست طراحان درجه اهمیت آن‌ها را یكی می‌دانند. از هر کدام از این دروس بطور میانگین 6 سوال مطرح می شود. مطالب راهسازی بیشتر در رابطه با محاسبه و مقایسه طول قوس‌ها و هرآنچه در مورد قوس‌های افقی و قائم، مسافت دید، منحنی اتصال، شیب عرضی، مهندسی ترافیک می‌باشد .

 درس روسازی همان‌طور كه از نامش پیداست به مطالب روسازی راه ها می‌پردازد، مطالبی نظیر كرنش سطح جاده، ضخامت خاك و آسفالت جاده، بررسی نوع، جنس و ضرایب مهندسی خاك و آسفالت، درصد نوع و تركیبات قیر مصرفی در جاده‌ها و آزمایشات قیر، ، لایه‌های روسازی و خاک بستر، غلتک‌ها، زیر اساس، اساس، رویه شنی، تثبیت خاک و مصالح شنی، تاثیر عوامل جوی در روسازی راه ، تثبیت خاک، بارگذاری، روش‌های طرح روسازی راه، خرابی در روسازی از جمله مطالب مربوط به روسازی می‌باشد.        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *