آزمون نظام مهندسی, مقالات

موفقیت در آزمون محاسبات عمران

آزمون محاسبات عمران نظام مهندسی دارای 60 سوال تستی 4 گزینه ای است و حل بیشتر سوالات مستلزم داشتن تسلط قوی نسبت به تک تک بندهای آیین نامه نحوه استفاده درست از آنها است.

منابع آزمون نظام مهندسی رشته عمران (محاسبات) شامل مباحث ذیل می باشد:

مبحث ششم ( بارهای وارد بر ساختمان )

مبحث هفتم (ژئوتکنیک و مهندسی پی )

مبحث هشتم ( طرح و اجرای ساختمان‌ با مصالح بنایی )

مبحث نهم ( طرح و اجرای ساختمان ‌های بتن ‌آرمه )

مبحث دهم ( طرح و اجرای ساختمان‌ های فولادی )

آئین‌ نامه طراحی ساختمان‌ ها در برابر زلزله ( استاندارد ۲۸۰۰ )

استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه ‌ها ( در حد اطلاعات دانشگاهی )

مکانیک خاک – گود برداری – پی سازی و سازه های نگهبان

و به صورت میانگین دارای بودجه بندی مطابق جدول زیر می باشد:

برای شروع بهتر است، مطالعه خود را از مباحث اصلی و سخت تر شروع کنید تا زمان کافی برای یادگیری آن ها داشته باشید. مباحثی مانند:

  1. مبحث نهم (طراحی سازه های بتنی)
  2. مبحث دهم (طراحی سازه های فولادی)
  3. استاندارد 2800 (زلزله)
  4. مبحث ششم (بارگذاری سازه ها)

این مباحث به همین ترتیبی که بیان شدند، بیشترین سوالات را به خود اختصاص می دهند و شما با حذف یکی از این دروس مسلما تعداد سوال قابل توجهی را از دست خواهید داد. پس این ریسک بزرگ را مرتکب نشوید و از همین شروع کار این موارد را در برنامه مطالعاتی خود جای دهید.

 اما برای راحتی کار و برای اینکه خسته نشوید می توانید در کنار هر یک از این مباحث اصلی به مطالعه یک مبحث آسان تر هم بپردازید. سایر مباحث باقی مانده به ترتیب اهمیت به شرح زیر هستند:

  1. تحلیل سازه ها
  2. مبحث هفتم (پی و پی سازی)
  3. مبحث هشتم (سازه های بنایی)

بهترین کار این است که در برنامه مطالعاتی روزانه خود یک مبحث اصلی و یکی از مباحث کم اهمیت تر را جای دهید تا ذهن شما کشش لازم را در هنگام مطالعه داشته باشد.

درصد قبولی شرکت کنندگان در آزمون محاسبات

درصد قبولی در آزمون محاسبات عمران هر ساله تغییر می کند. و وابسته به تعداد کل شرکت‌کنندگان، تعداد قبول‌شدگان و میزان سختی سوالات تغییر می­کند. نکته قابل توجه این است که آمار قبولی در این آزمون در مقایسه با آزمون های دیگر نظام مهندسی بسیار پایین است که باعث یاس و ناامیدی بسیاری از مهندسین برای شرکت در این آزمون می شود.

یکی از دلایل عدم موفقیت ، مطالعه ناکافی و عدم تسلط بر روی منابع آزمون می باشد . پس انتخاب درست منابع آموزشی برای موفقیت در این آزمون حائز اهمیت است.

تکنیک های قبولی در آزمون محاسبات عمران

استفاده از تجربیات قبول شدگان آزمون محاسبات عمران نقش به سزایی در قبولی شما خواهد داشت؛ چون این تجارب به شما کمک می‌کند تا در مورد نحوه‌ی آزمون، سطح سختی، نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات، مهارت‌های لازم را بدست آورید. با استفاده از این تجارب، می‌توانید خود را برای آزمون محاسبات عمران بهتر آماده کنید و شایستگی‌های خود را برای قبولی در آزمون بهبود بخشید. در اینجا به صورت خلاصه این تکنیک ها را بیان می کنیم:

1. مطالعه مباحث مطابق با آخرین ویرایش‌های آیین‌نامه

از آن جایی‌که آیین‌نامه ها منبع اصلی برای پاسخگویی به سؤالات آزمون است. برای یافتن پاسخ درست به سؤالات، داوطلبان باید بدانند کدام ویرایش در طرح سوالات مورد استفاده قرار گرفته اند.

2. استفاده از دوره‌ های آمادگی آزمون محاسبات

بسیاری از داوطلبان آزمون محاسبات بر این باورند که کتاب های مباحث آیین نامه به تنهایی برای قبولی در این آزمون کافی نیست و بهتر است برای درک بهتر مباحث  استفاده از دوره های آمادگی آزمون محاسبات استفاده شود.

 با شرکت در دوره های آموزشی می توانید ضعف های خود پیدا کرده و آن ها را رفع کنید و به درک بهتر به بند های آیین نامه برسید و در نهایت به تسلط کافی نسبت به منابع آزمون محاسبات دست پیدا خواهید کرد.

3. در ارتباط بودن با یک مشاور تحصیلی

اکثر داوطلبین آزمون محاسبات  نیاز به یک مشاور دارند که عملکرد آنها رو بررسی کند و نقاط ضعف و قوت داوطلبین را به آنها گوش زد کند. همچینین داوطلبین باید بدانند آیا روش درستی در مطالعه در پیش گرفته اند؟ آیا میزان مطالعه آنها در طول دوران آمادگی برای آزمون نظام مهندسی کافی است؟ بهترین زمان برای جمع بندی مباحث و نحوه جمع بندی باید به چه صورتی باشد؟ و تمامی سوالاتی که ذهن داوطلبین را به خود مشغول کرده است در دستان یک مشاور خبره قرار دارد.

4. تست زدن

در صورتی‌‌که شما می‌خواهید برای آزمون نظام مهندسی آماده شوید، ضروری است که به صورت پیوسته تست بزنید. برای این منظور حل سؤالات آزمون‌های گذشته به شما کمک می‌کند تا دید کلی نسبت به آزمون پیدا کنید و  ضعف‌های خود را تصحیح کنید. بسیاری از داوطلبان با اینکه به مباحث آیین‌نامه تسلط کافی دارند اما به دلیل اینکه تست کافی حل نکرده‌اند با دیدن سؤالات جدید تمرکز خود را از دست می‌دهند. در نتیجه تست تآلیفی مسئله بسیار مهمی است که شما باید حتماً در کنار مطالعاتتان به آن دقت داشته باشید.

الف)حتما سعی کنید شرایط را با آزمون اصلی نظام مهندسی تطبیق بدهید یعنی:

  • ترجیحا روی صندلی دسته دار بنشینید
  • کنار دست خود کلیه موارد مورد نیاز برای روز آزمون را قرار دهید
  • زمان دار آزمون بدهید
  • سوالاتی حل کنید که ترکیبی از همه مباحث را داشته باشد

ب)بعد از هر آزمون:

  • آزمون را تحلیل کنید
  • نکات مهم سوالات را بنویسید و همچنین تله های سوالات را یادداشت کنید
  • ضعف های خود را در پاسخ به این آزمون ثبت کنید
  • علت غلط زدن سولات را بررسی کنید.
  • علت نزدن سوالاتی که می توانستید بزنید را بررسی کنید

5. خلاصه‌‌نویسی

یکی از موضوع‌های مهم که به ما در شیوه خلاصه‌‌نویسی برای آزمون محاسبات کمک می‌کند، این است که بدانیم چه زمانی برای این کار مناسب است. بهترین زمان خلاصه‌نویسی برای آزمون‌های نظام مهندسی حین مطالعه است زیرا در این زمان ذهن ما فرصت بیشتری برای جذب مطالب خواهد داشت و یادگیری ما در این حالت بیشتر خواهد بود.

بهترین حالت در یادداشت‌برداری این است که یادداشت‌ها و خلاصه‌‌برداری‌های ما شامل نکات و فرمول‌ها باشند. یعنی ما باید در هر صفحه نکات اصلی را پیدا کرده و بنویسیم. بهتر است در یادداشت‌برداری نکات اصلی را یادداشت کنیم و از نوشتن جزئیات پرهیز کنیم.

5-1 : نکته برداری از مباحث

  • هایلایت کردن جملات مهم و کلیدی در آیین نامه (جاهایی که نیاز به توجه و دقت ویژه دارند را با رنگ متمایزی هایلایت کنید).
  • خط کشیدن زیر کلماتی که در حین حل سوال حتما باید آن ها را در نظر بگیرید.
  • نوشتن تفسیر، تحلیل و نکاتی کنار بند مربوطه برای عدم پراکندگی مطالب مورد نیاز برای حل یک سوال.
    • نوشتن ارجاعات به بندهای دیگری به بند مورد نظر، ربط دارند (بندهای ترکیبی مورد نیاز برای حل برخی سوالات).

5-2 : میانبر سازی

  • نحوه کار کردن با آیین نامه بسیار مهم است. شما می توانید برای خود میانبر درست کنید و در پیدا کردن بند آیین نامه مورد نظر سرعت عمل خود را بالا ببرید. یک سری کاغذهای باریک و کوچکی را کنار هر صفحه از آیین نامه بچسبانید که عنوان های هر صفحه از آیین نامه روی آن نوشته شده است.

5-3 : فلوچارت سازی

  • یکی از کارهایی که می تواند سرعت شما را در تست زنی و دستیابی به جواب مسئله افزایش دهد تهیه فلوچارت از روند مسئله هایی است که دارای محاسبه طولانی می باشد تا در جلسه آزمون نظام مهندسی سردرگم نشوید بنابراین سعی کنید صفحات مخصوصی را در بین خلاصه نویسی های خود به تهیه فلوچارت اختصاص دهید.

6 .جمع بندی

  • یک ماه قبل از آزمون نظام مهندسی دیگر زمانی برای مطالعه یک موضوع جدید نیست بلکه شما باید در این بازه آنچه مطالعه کرده اید مرور کنید و به یک جمع بندی مطلوب و درستی از مباحث برسید. در این دوره تست ها را حل کنید و نکات را مرور کنید. ابتدا نگاهی کلی به فصل ها داشته باشید و سپس تست های آن را با لحاظ زمان حل کنید. پس از حل هر تست مطالب مهم آن را مرور کنید.
  • در این دوره لازم است نکاتی را که از حل تست ها یاد می گیرید به خلاصه نویسی هایتان اضافه نمایید و در هفته آخر مروری بر روی آنها داشته باشید.
  • خیلی ها جمع بندی کردن را چیز مهمی نمی دانند اما باید با صراحت به شما بگویم جمع بندی درست به اندازه مطالعه کردن اهمیت دارد و اگر این کار را پشت گوش بیندازید خطر جدی ای را به جان خریده اید.

7. مدیریت زمان

برای مدیریت زمان در سر جلسه آزمون محاسبات نظام مهندسی هرچه شما بیشتر تمرین و تست حل کرده باشید و در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده باشید سرعت عمل شما در سر جلسه آزمون نیز بیشتر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید مسائل را حل کنید. نکته‌ای که حتماً باید به آن دقت شود سعی کنید در ابتدا سؤالات آسان‌تر را شناسایی کرده و حل کنید. بدین صورت که ابتدا در آرامش صورت سؤال را خوانده و سپس اگر ایده جواب به دهنتان رسید محاسبات را انجام داده و تست را حل کنید اما اگر ایده‌ای برای حل آن نداشتید آن سؤال را رها کرده و به سراغ سؤال بعدی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *