راهسازی, مقالات

آشنایی با نیوجرسی و انواع آن

امروزه ایمنی حمل و ‌نقل در جاده‌ها و معابر یکی از مهم‌ترین مباحث می‌باشد و در فاز بهره‌برداری از راه‌ها و جاده‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای می‌شود. نیوجرسی بتنی قطعات ساخته شده از بتن یا پلاستیک هستند که به عنوان جداکننده خطوط ترافیکی در ایمن سازی معابر، جدا کردن خطوط از یکدیگر، نزدیکی جاده های فرعی، فضای سبز، نرده های محافظ، حصارفلزی، رفوژ وسط خیابان ها و دوربرگردان ها مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه طراحی آن‌ها موجب به حداقل رسیدن آسیب به وسایل نقلیه در هنگام تصادفات شده است. همچنین استحکام و مقاومت آن‌ها موجب عدم ورود وسائل نقلیه به سایر خطوط و بروز تصادفات احتمالی می‌شود.

 نیوجرسی قطعه ای است که برای اولین بار در در بزرگراه‌های شهر نیوجرسی کانادا در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی در موسسه استیونس ایالت نیوجرسی طراحی و مورد استفاده قرار می گرفت. اولین نیوجرسی تولید شده در ایران، نیوجرسی مفصلی ۴ متری بود که  در سال ۱۳۷۵ و به همت وزارت راه و ترابی به مرحله تولید رسید. هم اکنون در کشور  این قطعه به طورکلی در اندازه هایی بین ۱ تا ۶ متر در دسترس می باشد. نصب و جداسازی این قطعات به راحتی امکان پذیر می باشد و به همین دلیل استفاده از آن به طور گسترده افزایش پیدا کرده است.

به سبب توانایی بالای نیوجرسی بتنی یا همان حفاظ مفصلی در کنترل خودروهای منحرف شده از مسیر، استفاده از این قطعات پیش ساخته با ابعاد و مشخصات مناسب در جداسازی معابر و جاده‌ها رواج بسیاری یافته است و بخش قابل توجهی از خسارات جانی و مالی تصادفات را کاهش داده است. .  نیوجرسی های آسیب دیده به راحتی قابل تعویض می باشد که این ویژگی سبب مزیت استفاده از آن در مقایسه موانع ترافیکی شده است. به طور کلی کاهش میزان خسارت ناشی از حوادث بین شهری، جاده ها، کم شدن نورهای آزاردهنده خودروهای مقابل در شب و کم شدن میزان انحرافات از مهمترین اهداف تولید و فروش مفصل نیوجرسی می باشد.

در شرایط بحرانی وقوع سیل یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای کنترل و هدایت سیلاب‌ها استفاده از نیوجرسی بتنی می‌باشد. در مسیر رودخانه‌ها در محدوده‌هایی که دیواره تخریب‌شده یا کوتاه است برای هدایت آب به مسیر مناسب می‌توان از این قطعات استفاده کرد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از نیوجرسی جلوگیری از افتادن نور خودروها به لاین مقابل است. بسیاری از رانندگان هنگام رانندگی در شب از افتادن نور خودروهای لاین مقابل دچار کمبود دید می شوند. 

نیوجرسی بتنی

به طور کلی برای ساخت نیوجرسی پیش ساخته ، مصالح زیر مورد نیاز می باشد:

سیمان: سیمان مورد استفاده برای ساخت نیوجرسی باید با استانداردهای تعیین شده در مطابقت کامل باشد.

افزودنی: دلیل استفاده از افزودنی های سیمانی و پودری در ساخت مفصل قالب نیوجرسی، سهولت پر کردن قالب، کاهش میزان آب نسبت به سیمان، دسترسی به سطوح صیقلی و صاف می باشد. حتماً باید بتن مورد استفاده ویبره گردد و اسلامپ بالا را در صورت استفاده از روان کننده لحاظ کرد.

 سنگدانه: سنگدانه های مورد استفاده در این قطعه باید مطابق با استاندارد های شماره سیصد و بیست، استاندارد ملی ایران باشد.

آب: یکی دیگر از موارد مورد استفاده در این قطعه آبی است که به دور از مواد آلی، اسیدی و قلیایی باشد.

میلگرد: میلگرد استاندارد مورد استفاده در این قطعه میلگرد A3 است که از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشد.

عیار بتن از ۲۵۰ به بالا مورد قبول می باشد. یکپارچگی این قالب ها نیز مسئله ای بسیار مهم است، زیرا هر گونه بیرون زدگی قالب در اثر برخورد خودرو می تواند تلفات و خسارات را چندین برابر کند.

نیوجرسی پلی اتیلن و پلاستیکی

این نوع نیوجرسی با مواد پلی اتیلنی یا پلاستیکی (با چارچوب فلزی داخلی) ساخته شده و وزن کمتری دارد و برای پروژه موقت بسیار مناسب است. براي مواقعي كه محدوديت در زمان و مكان وجود دارد بسيار مناسب و ايده آل هستند. جابجایی این نوع نیوجرسی بسیار راحت تر بوده ولی در عین حال از مقاومت کمتری نیز برخوردار است. در این نوع نیوجرسی امکان استفاده از نورپردازی وجود دارد و می‌توان داخل آن را با خاک و یا هر ماده دیگری پرکرد تا پایداری بیشتری داشته باشد. معمولاً در کارگاه‌های موقت و پروژه‌های دائمی نیز استفاده میشوند. از مهمترین ویژگی این محصول قابلیت پر کردن آب داخل آن جهت بالا رفتن  وزن میباشد که آن را از یک پلاستیک 9.4 کیلویی به یک بلوک فوق العاده سنگین بدل می‌کند بعد از استفاده و برای حمل آن به‌راحتی می‌توان درپوشی که روی آن ایجاد شده را برداشت و آب داخل آن را خالی نمود.

این جدا کننده های برای ترافیک های سبک و سنگین در جاده ها ، خیابانها ، پارکینگها و مکانهایی که نیاز به پارتیشن بندی محوطه دارد استفاده می شود .

انواع نیوجرسی پلاستیکی

 کلاس 1 :  با ابعاد طول 110 سانتیمتر، ارتفاع 70 سانتی متر، پاشنه 40 سانتی متر، تاج 14 سانتیمتر

 کلاس 2 : با ابعاد طول 155 سانتیمتر، ارتفاع 85 سانتی متر، پاشنه 50 سانتی متر، تاج 18 سانتیمتر

 کلاس 3 : با ابعاد طول 200 سانتیمتر، ارتفاع 100 سانتی متر، پاشنه 60 سانتی متر، تاج 22 سانتیمتر

نیوجرسی

انواع نیوجرسی از لحاظ اتصال

  • بدون اتصال
    • اتصال کام و زبانه
    • اتصال مفصلی ( نیوجرسی مفصلی )
نیوجرسی
نیوجرسی مفصلی
نیوجرسی
نیوجرسی بدون اتصال
نیوجرسی
نیوجرسی کام و زبانه

ابعاد نیوجرسی های مورد استفاده در کشور از 0.5 متر تا 6 متر متغیر می باشد، ارتفاع نیز از 20 سانتیمتر تا 110 سانتیمتر تغیر است به طور نمونه ابغاد تعدادی از نیورسی ها متداول به شرح زیر است:

کاربردبزرگراه ها و جاده های برون شهریبزرگراه ها و جاده های برون شهریخیابان ها و مناطق کم دید
طول600 cm400 cm150 cm
ارتفاع100 cm100 cm80 cm
عرض پاشنه70 cm70 cm60 cm
عرض بالا20  cm20 cm20 cm
وزن شبکه آرماتور مصرفي55kg40kg20kg
وزن قطعه5100kg3400kg900kg

نیوجرسی کوچک شهری بتنی نیز با ابعاد ۱۹×۳۵×۵۰ (سانتی متر) بیشتر برای جداسازی معابر و سطح خیابان داخل شهر استفاده می شوند.

نیوجرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *